A motoros gyorsasági versenyzés iránt érdeklődőknek nem jelent újdonságot, hogy 2011-től 600 köbcentiméteres négyütemű gépek váltják a jelenlegi 250-es 2T motorokat. Az új szabályrendszer kissé szokatlan, és akár a Norton belépését is lehetővé teszi.
A MotoGP, GP250 és GP125 gyorsasági bajnokság üzemeltetője rendszeres bírálatokat kap üzletpolitikájával és a sorozatokban érvényes technikai szabályzatokkal kapcsolatban. A tavaly decemberben közzétett szabályrendszer – amely a 2011-től induló, a 250-es kétütemű géposztályt felváltó 600-as négyütemű motorok versenyzését szorítja keretek közé – szintén rengeteg bírálatot kapott időközben. A szabályrendszer azonban elméletileg lehetővé teszi, hogy a Norton az NRV588-hoz hasonló motorral versenybe szálljon a 600-as géposztályban. Azt, hogy ez nem csak elméleti fejtegetés, Brian Crightonnak, a Norton technikai igazgatójának egy közelmúltbeli sajtónyilatkozata támasztja alá. A helyzet azonban így sem egyértelmű. Az új szabályrendszer a költségtakarékos versenyzés szellemében született, de nem tér ki a Wankel-motorok alkalmazására. Igaz, nem is tiltja azokat, így mindenféleképpen szükséges egy egyedi elbírálás, amíg a szabályzat ki nem bővül.
A dolog technikai oldala számos kérdést felvet. A Wankel-motorok azonos hengerűrtartalom mellett nagyobb teljesítményt nyújtanak, ugyanakkor üzemanyag-befecskendező használata mellett is nagyobb fogyasztással működnek. Ez pedig a száz kilométer feletti versenytávon több literes többletfogyasztást jelent(het).
Íme a Moto 2 sorozat technikai szabályzata.
1. A motor
1.1. csak négyütemű erőforrás lehet
1.2. hengerűrtartalom: maximum 600 köbcentiméter
1.3. maximum 4 henger alkalmazható
1.4. ováldugattyú nem alkalmazható
1.5. csak szívómotorok alkalmazhatók, feltöltő rendszer nélkül (a turbo ill. supercharger tiltott)
1.6. fordulatszám limit:
– 16000/perc 4 hengeres kialakításnál
– 15500/perc 3 hengeres kialakításnál
– 15000/perc 2 hengeres kialakításnál
A szervezők által biztosított fordulatszám mérő és limitáló berendezést be kell építeni a motorba.
1.7. a pneumatikus szelepvezérlés nem megengedett
1.8. mind a befecskendezési mind a kipufogó oldalon hagyományos szelepeket kell alkalmazni
1.9. a változó szelepvezérlés használata nem megengedett
1.10. csak nedves karteres kenési rendszer alkalmazható
1.11. az erőforrás minimális száraz tömege:
– 53 kilogramm 4 hengeres kialakításnál
– 50 kilogramm 3 hengeres kialakításnál
– 47 kilogramm 2 hengeres kialakításnál
2. Az üzemanyag- és a levegő rendszer
2.1. a változó hosszúságú szívótorkok használata nem megengedett
2.2. hengerenként csak 1 pillangószelep használata engedélyezett, egyéb mozgó alkatrész a fojtószelep és a szívószelep között nem megengedett
2.3. a szívótorkok injektorházba eső szakaszának tökéletes kör alakúnak kell lennie, maximális belső átmérője
– 42 milliméter 4 hengeres kialakításnál
– 48 milliméter 3 hengeres kialakításnál
– 59 milliméter 2 hengeres kialakításnál
2.4. a befecskedezők csak egy később meghatározott típusúak lehetnek
2.5. az üzemanyag nyomása nem haladhatja meg az 5.0 bart
2.6. az üzemanyag- illetve a beszívott levegő nem hűthető
2.7. a hengerbe csak levegő vagy levegő-üzemanyag keverék juthat, egyéb anyag nem megengedett
2.8. a direkt befecskendezés nem megengedett
2.9. csak az EU-ban kereskedelmi forgalomban beszerezhető ólommentes üzemanyag használható
3. A kipufogó rendszer
3.1. változó hosszúságú kipufogó rendszer nem használható
3.2. a zajkibocsátás maximális értéke 120 dB statikus mérésnél
4. A váltó
4.1. maximum 6 fokozatú váltó használható
4.2. fokozatonként maximum 3 alternatív áttételezés használható, 2 alternatív áttételezés engedélyezett a primer meghajtáshoz