2009. január 1-től a motorosok legálisan használhatják a buszsávokat. Persze nem Magyarországon. Ezt az úttörő lépést Londonban tették meg.
Az egyre nagyobb forgalom, a benzinárak tavalyi és idén várható alakulása miatt elkerülhetetlen, hogy a robogóval, nagyobb motorral közlekedő emberek száma megnő. A közlekedés eme gyors és racionális formája egyre nagyobb teret hódít, és már nemcsak a mediterrán városokban szokásos az autók között cikázó motorok látványa. A múlt évben a KRESZ 2.0 kapcsán nálunk is szóba került a motorokra vonatkozó szabályozás racionalizálása, de sajnos ebből egyelőre semmi sem teljesült.
Hosszas vita után most Londonban engedélyezték a motorosok számára a buszsáv használatát kísérleti jelleggel. Az idén január 1-én kezdődő 18 hónapos időszakban vizsgálni fogják a baleseti statisztikákat, a közlekedési helyzet alakulását, a döntés pozitív és negatív hatásait. Egy ilyen változtatás után a kezdeti időszakban sok veszélyes közlekedési helyzet alakulhat ki, éppen ezért az Angol Motorkerékpár Ipari Szövetség (MCI) egy „viselkedési” szabályzatot adott ki, amelyet motorosok között terjeszt. Úgy hiszem, hogy a tetteinkért történő felelősség-vállalás az érett viselkedés jele, és egy ilyen előremutató, megfontolt önkorlátozó viselkedés az, amit „európainak” szokás nevezni.
Íme, a londoni motoros etikett a buszsávok használatához:
1. A buszsávokat egyéb sérülékeny közlekedőkkel megosztva használjuk, fordíts különös gondot rájuk!
2. Figyelj a gyalogosokra a dugókban és a buszmegállók környékén!
3. A kerékpárosok mellett hagyj megfelelő oldaltávolságot, mivel hirtelen irányt válthatnak.
4. Kerékpárosokat a megfelelő oldalról előzz!
5. Mindig azt feltételezd, hogy egy kerékpáros nem hall és lát téged, óvatosan közelítsd meg őket!
6. Soha ne hajtsd túl gyorsan, különösen a kerékpárosok előzésekor!
7. Ne előzz más motorosokat!
8. A kereszteződésekben és mellékutaknál figyelj az egyéb járművekre!
9. Zsúfolt járda mellett motorozva különösen figyelj a gyalogosokra!
10. Mi vagyunk a motorozás nagykövetei, a buszsávokban motorozni egy olyan előjog, amelyet tiszteletben kell tartanunk.
Habár Magyarországon a kerékpárosok már használhatják a buszsávot, nekünk motorosnak eddig – ki tudja milyen megfontolásból – nem engedték ezt meg. Azt hiszem, a londoni gyakorlat példaértékű lehet a magyar hatóságoknak és nekünk, motorosoknak is.