A téli időjárás, a hideg és a csúszós utak egy egészen különleges élményt jelentenek nekünk, motorosoknak. A hideg időjárási körülmények azonban hamar megbosszulják a gondatlan hozzáállást, ezért érdemes következetesen felkészülni erre a kihívásra. Ha úgy döntesz, hogy a motorod nem alszik téli álmot, de még nem tudod, hogyan érdemes felkészülni a télre, az alábbi tanácsokat érdemes megfontolnod.
Az első és legfontosabb szabály: rendesen fel kell öltözni. Az egyszerű téli ruházatot felejtsük el, a kulcs a réteges öltözet. A ma elérhető thermoruhák jó kiindulási alapot jelentek. Hála nagy hőtartó képességüknek és vékony kialakításuknak ezek alá még több réteg ruha is felvehető, keményebb hidegben akár elektromosan fűthető aláöltöző is. Ha a motor elektromos rendszere nem bírja a terhelést vagy nincs 12 voltos rendszer kiépítve, a saját áramforrásról működő változatokat keressük.
Legfontosabb a megfelelő, réteges öltözet. Nehéz elérni, hogy kellően meleg legyen és mozogni is tudjunk benne
Érdemes megfontolni az esőruha viselését is, mivel alapvetően szél- és csapadékálló anyagból készül, segít a metsző szelet kirekeszteni, és így megőrizni testünk melegét.
A végtagok védelme hasonlóan fontos, kezünk-lábunk kihűlése különösen veszélyes testünk hő-háztartására, merev mozdulataink pedig a vezetést befolyásolják negatív irányban. Kezünkre különösen nagy figyelmet kell fordítani, mivel a menetszélnek ez van a legjobban kitéve. Érdemes akár egyujjas vagy páros ujjú kesztyűt használni téli motorozásnál. A kormányra szerelhető kézvédők is hasznosnak, akárcsak a markolatfűtés. Ha megfelelő anyagi erőforrásokkal rendelkezünk, a fűthető kesztyű is egy lehetséges alternatívát jelent.
A fejünk védelme érdekében használjunk zárt sisakot. A símaszk télen nem opció, hanem kötelező kiegészítő. Ezeknek már speciális, kámzsás változatai is vannak, amelyek a nyakat és akár a mellkas felső részét is védik.
Igyunk sok folyadékot. Bár sokan nem gondolnak rá, de a téli levegő alapvetően szárazabb, minden egyes kilégzéskor láthatóan távozik belőlünk a nedvesség, hosszú távon ez dehidratációt eredményez.
Legyen nálunk energiadús táplálék vésztartalékként. Egy technikai hiba, vagy baleset miatt két település között ragadni a hidegben nagyon kellemetlen, akár tudunk segítséget hívni, akár nem. A hideget jobban el tudjuk viselni, ha testünknek van üzemanyaga.
Túraboltokban a hegymászó felszerelés között találkozhatunk speciális hővisszaverő takarókkal, amelyek akár a test hőjének 70-90 százalékát megtartják – az űrutazáshoz kifejlesztett anyagból készült vékony takaró kis helyen is elfér és életet menthet. A túlélő csomagba érdemes vegyi alapú fűtőpárnákat is készíteni. Bár viszonylag rövid ideig működnek, de a kritikus percekben sokat segíthetnek.
Legyen nálunk zseblámpa – lehetőleg Faraday-elven működő típus, a hagyományos, elemes modellekhez pedig legyen pótakkunk.
A vezetéstechnika teljesen más, mint nyáron. Sokak szerint ez a fajta motorozás semmire nem jó, a téli tapasztalatok mégis növelik motoros tudásunkat
Motorunk legyen kifogástalan műszaki állapotban, a téli körülményekre felkészítve – megfelelő fagyálló a hűtőrendszerben, a hideg körülményekhez illő olaj a blokkban, és a hideg, téli utakra való gumik a kerekeken. Bár általános motoros hólánc nincs (a nagy túraendúrók méretében beszerezhető, azonban igen borsos árfekvésben), de nagyon hasonló, motorkerékre fejlesztett karmok már léteznek. Hirtelen jött hóesésben nagy segítséget jelenthet, de ugyanilyen hatékony ugyanakkor sokkal olcsóbb megoldás a gyorskötözők használata. Ezek az esetleges kisebb elcsúszásokból eredő károk orvoslásához is hasznosak lehetnek.
A megfelelő felkészülés azonban csak a téli motorozás kezdete, a hideg, csúszós körülmények egy teljesen más vezetési stílust igényelnek: gyakoroljunk sok önuralmat és mint mindig, csúszkálás közben is őrizzük meg higgadtságunkat.