A téli hideg, a csúszós utak sokakat elriasztanak a motorozástól az évnek ebben a szakában. A hideg hónapokban akkor is foglalkozni kell a vassal, ha eltesszük pihenni, a telet a garázsban vészeli át szemünk fénye. Íme néhány jó tanács, mire figyeljünk téliesítésekor.
Tartsuk a motort tisztán és szárazon. Az utakon összeszedett szennyeződések, különböző kémiai anyagok vagy éppen a bogarak tovább \dolgoznak\ télen, a fényezés, a motor esztétikai állapota kárt szenvedhet, és a technikának sem tesz jót, ha idegen anyag rongálja hosszú távon.
A fényezés állapotára különösen ügyeljünk. Amennyiben a motoron sok krómozott felület található, külön foglalkozzunk ezen alkatrészek tisztításával és ha szükséges vaxolásával.
Amennyiben üzemanyag-tartályunk nem modern, műanyagból készült, hanem hagyományosan fémből, nagyon fontos, hogy legyen tele. A benzingőz nem tesz jót a tartály belső felületének, és az esetleges páralecsapódást elkerülendő is jobb, ha a folyékony nedű a tank nagy részét elfoglalja.
Cseréljük le az olajat és az olajszűrőt. Amennyiben a motort egyenletes hőmérsékletű, fűtött helyen tároljuk, különösen érdemes ezt elvégezni még a szezon végén. Használjunk a motorhoz ajánlott olajtípust.
Amennyiben a motor hosszabb ideig hidegben áll, az akkumulátort mindenképpen vegyük ki a motorból és szobában tegyük csepptöltőre. Fűtött garázsban álló kétkerekűnkben benne maradhat az aksi, a töltésről azonban ekkor se feledkezzünk meg! A csatlakozókat ilyenkor érdemes átvizsgálni, a kezdődő korróziót, a kicsapódó kémiai sót eltávolítani a sarukról és magáról az akkuról. Ha nem gondozásmentes típust használunk, az elektrolit szintet is ellenőrizzük és töltsük fel, ha szükséges.
Ellenőrizzük az elektromos rendszert, a csatlakozókat ilyenkor érdemes megtisztítani, a szennyeződéseket eltávolítani.
Mindenképpen ellenőrizzük a nyomást az abroncsokban, ha nem emelőn tölti a téli hónapokat kedvencünk, növeljük is meg azt
Ellenőrizzük a guminyomást. A kerekekben lévő nyomás fontos a gumi formájának fenntartásához, hidegben, kisebb nyomáson a gumi deformálódhat – különösen, ha a motor nem emelőn, hanem a saját kerekein áll (ebben az esetben rendszeresen forgassuk át a kerekeket, sőt az állási időre növeljük is meg az abroncsokban a levegő mennyiségét).
A paripát egy szellőző anyagból készült takaróval (például egy régi lepedő) védjük a portól. A műanyagból készült motortakarók használata nem tanácsos, az esetleges páralecsapódás, a csöpögő kondenzvíz károsíthatja a fémet. Érdemes a motort olyan helyen tárolni, ahol nincs nagy hőingadozás, a talajból, padlóról nem jut a takaró alá kigőzölgés formájában pára – ha másként nem, egy szőnyeget a motor alá terítve ezt biztosítani tudjuk. Amenniyben semmit nem sajnálunk a drágaságunktól, akkor egy külön burokban is tarthatjuk.
A megfelelő téli tárolás után a tavasszal elégedetten kelthetjük életre kedvencünket és vághatunk neki a következő szezonnak.