A hányatott sorsú brit márka, a Norton új kezdetek elé néz. Stuart Garner brit üzletember még októberben vásárolta fel azt, ami a cégből megmaradt, így az USA-ba átköltöztetett vállalat most visszatérhet szülőhazájába. A Donington Parkban újraszerveződő Nortonnál nagyon jól tudják, hogy működik a motoros világ, így már a versenyzési ambícióikról olvashatunk.
A közel 15 éves tengerentúli kitérő alatt az amerikai tulajdonos jelentős összegeket fektetett a Commando 961 nevű modell fejlesztésébe, ám gyártásra kész motort végül soha nem mutatott be. Most a cég ezen fejlesztési tapasztalatokat is felhasználva kívánja elindítani a gyártást, és már 2009-ben új, Norton emblémás kétkerekűeket dobna a piacra.
Hírnevüket öregbítendő a régi wankel-motoros GP-masinára épülő versenymotorral a 2009-es Man-szigeti TT versenyen is indulni kívánnak, a nyeregben pedig a legendás versenyző, Robert Dunlop 20 éves fia, Michael Dunlop fog ülni, vagy éppen kiülni… Az NRV588 jelzésű prototípus alapvetően a ’90-es évek elejéről származó GP-versenymotor korszerűsítése – a fejlesztés érdekessége, hogy az a gép nem is a Norton szárnyai alatt született. A motoron látható brit Nemzeti Motormúzeum logó utal arra, hogy a motor az ő költségükön jött létre. A jelenlegi technikai színvonalnak megfelelő alkatrészek, felfüggesztések és motorvezérlés alapvetően ugyanabba a motorba kerül: a blokk maga ugyanaz az 588 köbcentis 2 tárcsás forgómotor. Míg a régi, karburátoros változat 95 lóerős teljesítményt produkált 9500-as percenkénti fordulatnál, addig az új injektoros, számítógép vezérelte blokk már 170 lóerőt ad le 11500-as fordulaton. Ami azért nem rossz egy 2 „hengeres” 600-astól…
Ez a teljesítmény bár nem kevés, mégis elmarad a jelenlegi japán konkurenciától, ám ez nem jelent problémát. A beépített korszerű technikának és a könnyű karbon idomoknak hála a motor tömege mindössze 130 kilogramm. Egy szó mint száz, érdekes lesz az idei IoM TT.
Egy kis ízelítő a ’80-as, ’90-es évekből a wankel-motoros Nortonok versenyeiről