A legexluzívabb amerikai
Az utóbbi hetekben számos 2009-es újdonságról adtunk hírt, de a sornak nincs vége. A világ egyik legexkluzívabb márkája, a Confederate, egy új modellt épít 2009-re.
Az amerikai motoros világban a Confederate azt jelenti, amit az autók között a Rolls-Royce képvisel – mindkét márka elegáns, exkluzív luxusjárműveiről híres. A kis szériában gyártott motorok tulajdonosainak klubja impozáns, a tagok között találjuk Tom Cruise-t, Ryan Reynolds-ot, Bruce Springsteent és Brad Pittet is.
Az 1991-ben alapított cég története kicsit hányattatott, legutolsó megpróbáltatásukat a Katrina-hurrikán okozta, gyáruk súlyos sérülést szenvedett a természeti csapástól. A gyártás 2006-ban indult újra az alabamai Birminghamben létesített új épületben. Rajongóik szerint ez fordulópont volt a márka életében – a megelőző időszakban a F131 Hellcat és B120 Wraith modelljeik világbajnoki címet nyertek a kis sorozatban gyártott egyedi gépek kategóriájában az Egyesült Államokban megrendezésre kerülő AMD Motorépítő Világbajnokságon, azonban az új modell fogadtatása legalábbis vegyes. Ez a tömeggyártásban készülő motorok esetén óvatosságra inti a gyártót, de ne feledjük, luxusmárkáról van szó: a gyártás tervezett darabszáma összesen 45 (a cikk írásakor már csak 42 volt rendelhető) és a 110 000 dolláros (nettó) vételár sem hétköznapi…
Motorozásra kevéssé alkalmas, inkább műalkotás. Figyeljük meg az első villákba rejtett ledes lámpasorokat
A potenciális vásárlókat ekkora összeg kifizetésére pusztán exkluzivitással persze nem lehet rávenni: a motor elemei csúcstechnikát képviselnek. A 45 fokos V2-es aggregát hengerenként 1 literes – pontosan 983 köbcentiméteres – űrtartalommal rendelkezik. A furat 105, a löket 114 milliméter: ebben a térben mozoghatnak a kovácsolt dugattyúk. A motor teljesítménye nem publikus, a gyár információi szerint azonban éppen elegendő ahhoz, hogy az ötfokozatú váltóval szerelt, mindössze 194 kilogrammos jármű elérje a 300 kilométer/órás csúcssebességet! Cseppet sem lehet kellemes élmény egy ilyen csupasz motoron és talán kissé hihetetlen is. Ugyanez a tolórudas, 2 literes motor volt az alapja a Wraith modellnek is, az pedig idomok nélkül csak 266 kilométer/órás végsebességre volt képes a Boneville sós medrében.
Az ígért menetteljesítményekhez talán kevésnek tűnik az egyetlen első fék, legyen akár hat dugattyús is
A gépszörny számos különleges megoldással rendelkezik. Az alumínium motortestet egy 127 milliméter átmérőjű, 2,4 milliméter falvastagságú titánból készült gerinc tartja össze. Az első lengővilla szénszálas kompozitból készült, akárcsak a kerekek, az alumínium hátsó villa pedig dragbike-okat idézően kilóg a motor egészéből. Az úttartásért felelős felfüggesztés rugóstagjai is házon belül készülnek, korszerű anyagokból. A kétkerekű fizikai méretei és a lábtartó elhelyezése a cruisereket idézik: a tengelyek 1630 milliméterre (!!!) kerültek egymástól, az ülésmagasság pedig 690 milliméter. A fényszórókat helyettesítő LED-sorok az első villa két szárában kaptak helyet, kissé kétséges, hogy elegendő fényt biztosítanak egy éjszakai motorozáshoz. Szintén technikai szépséghiba az alkalmazott fékrendszer, az egyetlen féktárcsa elégtelennek tűnik, legyen bármekkora is a motorfék. A gyártó a fenevadat 120×19-es első és 240×18-as hátsó, „ZR” specifikációjú Pirelli abroncsokkal szállítja.
Bár részleteiben különleges a motor, kritikusai szerint hiányzik az összhang, a Wraith megoldásainak karikatúrája, összességében annak gyenge újjászületésének tekinthető. Akárhogy is, nem fenyeget az a „veszély”, hogy gyakran találkozzunk vele az utakon.