Tribogó a jövőből
Úgy tűnik, megállíthatatlan forradalom indult meg a robogók terén. A két éve bemutatott Piaggio MP3 idén két új változattal modellcsaláddá bővült, és itt a legújabb háromkerekű nagyrobogó tanulmány, a Peugeot HYmotion3 Compression, amelyet nem csak 3 kereke, de egyéb műszaki megoldásai is igazán érdekessé tesznek.
Az iparilag fejlett nyugati társadalmakban nagyfokú pazarlás folyik, főleg az egyik leginkább energiaigényes területen, a hétköznapi közlekedésben. Európai, amerikai nagyvárosokban a városi dugókban pöfögő nagy teljesítményű autók, amelyekben csak a vezető ül, gyakori látványt jelentenek. Ki emlékszik már a II. világháború utáni gazdasági helyzetre, a miniautókra, a takarékos népautókra?
Az utóbbi évekre ez a tendencia szerencsére megfordulni látszik, újra hallhatunk kisautókról, fogyasztáscsökkentő megoldásokról. Bár az autógyártók számtalan műszaki fejlesztéssel igyekeznek minél gazdaságosabb, kevésbé környezetszennyező technológiákat alkalmazni járműveikben, a legnagyobb gondot nem tudják megszüntetni: az elemektől védő nehéz karosszériát. Erről sokan nem hajlandók lemondani, helyigénye és mozgatására szolgáló nagy teljesítményű és fogyasztású motorok állandó problémát fognak jelenteni. A szakértők által vizionált energiaválság azonban nem hagy kétséget afelől, hogy sokkal gazdaságosabb közlekedési módokat kell használnunk a jövőben.
Manapság a kismotorok, robogók jelentik az egyik legracionálisabb közlekedési formát. Sokan azonban nem veszik maguknak a bátorságot, hogy ezeket a járműveket használják olyan ésszerű okokból, mint a két kerék jelentette instabilitás, a környezeti elemeknek kitett utazási mód. Ez többé nem hivatkozási alap! A Párizsi Motor Show-n bemutatott legújabb Peugeot tanulmány már jól ismert technikai megoldásokat egyesít, amennyiben tömeggyártásba kerül, egy megkérdőjelezhetetlenül korszerű jármű jelenik meg az utakon.
A BMW C1-hez képest nagy előny, hogy itt az utas is védett az időjárás viszontagságaival szemben
Az új ‘tribogó’ a BMW C1-en megismert buborékkabinnal védi – ha nem is száz százalékosan – a vezetőt és az utast is az időjárás viszontagságaitól, a Piaggio MP3-ról ismert dönthető háromkerekű kialakítás pedig minden időben biztosítja a kétkerekűeknél jóval biztonságosabb haladást.
A meghajtás talán a legérdekesebb pontja a robogónak. Az MP3 LT ürügyén már beszámoltunk a francia „L5E” járműkategóriáról, de a Peugeot új tanulmánymotorja kapcsán meg kell említenünk egy másik érdekességet Franciaországból: legalább 2 éves „B” kategóriás vezetői engedéllyel legálisan használhatunk 125 köbcentiméteres motorral szerelt robogókat, kismotorokat, így világossá válik, hogy miért csak egy 125-ös blokk került a kis Peugeot-ba. Persze egy ekkora szerkezet mozgatása több energiát igényel, így a motor feltöltő elektromos rendszert is kapott, az így elért 20 lóerős teljesítmény pedig a 250-es robogókéval vetekszik. Az aggregát a haladás mellett a lítium-ion akkumulátorok töltéséről is gondoskodik, ugyanis sok új autóhoz hasonlóan a kicsike hibrid meghajtással rendelkezik. Az első kerekhez szerelt elektromotorok egyenként 4 lóerős teljesítménnyel rendelkeznek. A robogó teljes elektronikus vezérléssel rendelkezik, és háromféle módban használható.
A LÉNYEG: az első kerékagyakban bizony elektromotorokat találunk!
Tisztán elektromos, csak az első kerekre ható meghajtás esetén maximum 10 kilométer/óra sebességet érhetünk el, de választhatjuk a csak benzines üzemmódot is, amikor kizárólag a hátsó kerékre ható benzinmotor dolgozik. A nagyobb teljesítmény érdekében vagy csúszós útfelület esetén használhatunk összkerék meghajtást is, ami már 11.2 másodperces 0-100 kilométer/órás gyorsulást eredményez. Ebben a módban a jármű végsebessége 110 kilométer/óra, amit álló helyzetből 17 másodperc alatt érhetünk el, ez pedig bőven elegendő a mindennapokban. Bár a sebesség és a gyorsulási adatok nem kiemelkedőek a nagyrobogók között, de az autóból átülőknek bőven elegendő a családi járművekhez hasonló dinamika. A gazdaságosság és környezetbarát megfontolások miatt beépítésre került a Bosch „stop-start” rendszere, amely álló helyzetben kikapcsolja a járó motort, és csak gázadásra kapcsolja az vissza. Ez a rendszer még autókban is relatív újdonságot jelent, de most jelenik meg először más jármű típuson.
A Peugeot még nem nyilatkozott a tömeggyártásról, de egy ilyen komfortot és biztonságot nyújtó járműnek, ami 2 liter/100 kilométeres fogyasztással rendelkezik, nagy piaca lehet a következő években.