Hihetetlen, de léteznek olyan európai országok, ahol racionális közlekedési szabályok vannak, a törvényhozók nem merev, változatlan rendszert kívánnak fenntartani, hanem ésszerű szabályozással teszik könnyebbé az életet. A járművek francia kategorizálásának van egy érdekes része, amit a Piaggio most igyekszik kihasználni.
Hazánkban szeptember közepén adták át az M0-s új, keleti szakaszát, október 1-től pedig az északi összekötő hidat. Bár a körgyűrű még nem teljes, a változás már most érezhető a külső kerületekben, a Budapest keleti oldalán fekvő területeken, és magában a városban is: a nagy átmenő forgalmú Hungária körút sokkal járhatóbbá vált.
Párizst már hosszú évek óta egy teljes elkerülő út övezi, sőt már a második, távolabbi elkerülő út építése sem újdonság. Bár a város fejlett tömegközlekedéssel rendelkezik, néhány évvel ezelőttig a forgalom komoly problémákat okozott. A helyzet odáig fajult, hogy egyes napokon csak a páros, rákövetkező napokon csak a páratlan számra végződő rendszámmal ellátott járművekkel lehetett közlekedni a városban.
A helyzet akkor változott jelentősen, amikor az emberek autók helyett robogókat kezdtek el használni az „A-ból B-be probléma” megoldására. Városon belül, vagy akár az agglomerációból a városba menet sokan használják ezt a racionális közlekedési eszközt. A két év óta forgalmazott Piaggio MP3 egy jó alternatíva számukra, de az olasz cég egy ügyes trükkel tovább kívánja növelni ügyfeleinek számát.
Létezik ugyanis egy jármű-kategória Franciaországban, amelyet más gyártóknak is számításba kell venniük a jövőben, valamint példaértékű más európai országok törvényhozói számára is. Az „L5E” kategóriába tartozó járművek a következő jellemzőkkel kell rendelkezniük:
– 50 köbcentinél nagyobb hengerűrtartalmú motor
– A saját tömeg nem haladja meg az 1 tonnát.
– Minden kerékre ható fék.
– Szokásos világító és jelzőberendezések megléte.
– A két kerekkel ellátott tengely(ek)en mért nyomtáv legalább 460 milliméter.
Ezek a járművek magyarul a quadok. Illetve mostantól az új MP3 LT triciklik, mivel a Piaggio megkapta a francia típusengedélyt.
A dolog érdekessége, hogy amennyiben a jármű megfelel ezen követelményeknek, „B” kategóriás vezetői engedéllyel vezethető. A plusz vezetői tanfolyamot és vizsgát nem igénylő, kvázi költségmentes váltás így jóval egyszerűbb és megteremti az MP3 LT változatainak vásárlóbázisát. Németországban is létezik hasonló kategória, így a potenciális eladások száma várhatóan jelentősen magasabb lesz az eredeti 125 köbcentis változaténál.
Az új robogók futóművének minimális átalakításával 420 milliméterről 465-re nőtt a nyomtáv, és 250 illetve 400 köbcentis motorral szerelik. Az esztétikai változások mellett érdemes megemlíteni a nagyobb szélvédőt, ami megfelelő komfortot biztosít a vezetőnek és a fékpedált. Bár a fékkarok ugyanúgy megtalálhatók a robogón a kategória követelményeinek megfelelően a fékpedállal egyszerre lehet mindhárom kereket fékezni.
A Piaggio üzleti terve szerint a 250-es változat ára 6800 euró, a 400-asé pedig 7800 euró, ami csak 500 illetve 600 eurós többletkiadással jár a hasonló méretű kétkerekű robogókkal szemben, az értékesítre pedig ilyen árak mellett az MP3 eddigi nagyságrendileg 24 000 darabszámának dupláját irányozza elő.
Persze sokakban felmerült az autóból átülők biztonságának kérdése, hiszen 3 kerék ide vagy oda, a robogó mégiscsak egy teljesen más karakterisztikájú jármű, mint az autó. A biztonság kérdését az olasz gyártó kiemelt fontossággal kezeli és marketingjének fontos elemét képezi. Egy háromszintű oktatóprogram (szintenként 135 eurós költséggel vagy 390 euró mindhárom szintre jelentkezéssel) biztosít a csak „B”-s jogosítvánnyal rendelkezők számára vezetéstechnikai traininget, kontrollált körülmények közti rutinszerzést.