A nagy nevek közül utolsóként a Suzuki mutatta be új szupersport motorját, a GSX-R 1000 2009-es változatát. A Párizsban tartott eseményen látható volt a hamamatsui gyár legújabb üdvöskéje, az SV alapjain létrehozott Gladius, valamint az 1500 köbcentis Intruder legújabb kiadása is.
„A főnök visszatért” – ezzel a mottóval mutatták be a legújabb supersport motort Párizsban. Az 1985-ös modellévben útjára indított GSX-R750F volt a család első tagja, a szokásos frissítések mellett a piac átalakulásának megfelelően 1997-ben a 600 köbcentis, majd 2001-től a literes modellel bővült a család. A kimagasló versenysikereket felmutató modellekhez méltó tartalommal született újjá a 2009-es modell.
A Suzuki a szokásos receptet használta: könnyebb szerkezet, jobb kezelhetőség, nagyobb teljesítmény. Nézzük a részleteket! Az utóbbi években hízásnak indult motor 2009-re 5 kilogrammot leadott sajáttömegéből, így 167 kilogrammos száraz- illetve 203 kilogrammos menetkész tömeggel örvendezteti meg a rajongókat.
A modell hagyományosan két darabból összeillesztett bölcsőváza ötféle öntvényből készül a kisebb tömeg, nagyobb szilárdság illetve megfelelő helyeken nagyobb rugalmasság eléréséhez. A rövidebb vázhoz az elődétől 33 milliméterrel hosszabb, háromféle öntvényből készített ívelt kialakítású lengőkar csatlakozik. Az összességében 10 milliméterrel kisebb tengelytávú új kialakítás a kezelhetőséget jelentősen növeli.
Az első teleszkópok a Shova endurance versenyek tapasztalataival készült új, nagy dugattyús termékei. A kevesebb alkatrészből álló, nagyobb dugattyús kialakítás kisebb olajnyomással működik, és természetesen a kategóriában szokásos teljes állíthatósággal rendelkezik. Az új hátsó rugóstag is egy mérnöki remekmű, az állítható rugóelőfeszítés mellett húzócsillapítással, valamint állítható gyors- illetve lassú sebességű nyomócsillapítással rendelkezik. Ezek egy jobb visszajelzéseket adó, kisebb tömegű felfüggesztést biztosítanak a motornak. A kategóriában már szinte kötelező monoblokk első fékek 310 milliméter átmérőjű féktárcsákba harapnak.
Igazi csemege az erőforrás is. A superbike specifikációnak megfelelően 999 köbcentiméteres blokkot radikálisan áttervezték a mérnökök, amely új formájában szűk 60 milliméterrel rövidebb. A hengerek 74,5 x 57,3 milliméter mérettel rendelkeznek szemben az előd 73,4 x 59,0 adataival. A sűrítési arány 12,5-ről 12,8-ra növekedett. Az új modellen 12 lyukú befecskendező tüske állítja elő a finomabb keveréket, ami csökkenti a fogyasztást, jobb égést és ezáltal kisebb károsanyag kibocsátást eredményez.
A motor gázcseréjét nagyobb méretű titán szelepek biztosítják, amelyek a továbbfejlesztett kipufogórendszerbe vezetik az égésgázokat: a blokk alatt húzódó elsődleges dobhoz a réginél kisebb, esztétikusabb kialakítású végdobok kapcsolódnak. Ebben a konfigurációban a motor csúcsteljesítménye 191 lóerő, maximális nyomatéka pedig 118 newtonméter – igazán impozáns.
A vezető kényelmét változtatható magasságú lábtartó és az áttervezett aerodinamikájú burkolat szolgálja. A műszerezettség sportmotorhoz illően high-tech: az analóg fordulatszámmérő mellett LCD panelen kapunk információt a sebességről, az váltó aktuális fokozatáról, a hűtőfolyadék hőmérsékletéről. Az armatúra 2 napi kilométer-számláló mellett köridő mérő óraszerkezettel is rendelkezik. Az előző modellen bevezetett háromállású teljesítmény-kapcsoló átkerült a bal kormánycsutkára.
A középsúlyú csupasz motorok virágkorukat élik, Európában megközelítőleg évi negyedmilliós értékesítéssel ez az osztály igazi aranybánya a motorgyártóknak. A decens, jól bejáratott típusok mellett egyre több, kisebb teljesítményű, olcsóbb, a kezdőknek ideális nagymotort láthatunk ezen a palettán. A Gladius a Suzuki válasza erre a trendre. A motorról egyelőre nincs sok információnk. A blokk az SV 650 legutóbbi kétgyertyás blokkjára épül, a váz összetett acél és alumínium öntvény szerkezet, a fékek, a futómű már jól bevált olcsó szerkezetek: mindez az alacsonyabb árat szolgálja.
A Behatoló ráncfelvarrása után a nagytestvér klasszikus formákat idéző modern külsejével tért vissza, ahhoz méltó műszaki tartalommal. Az 1462 köbcentiméteres, hengerenként négyszelepes, 58 fokos V2-es blokkal szerelt motor a kor követelményeinek megfelelő megoldásokat alkalmaz. 32 bites processzorral vezérelt injektorok, hengerenként 2 gyertya, dupla pillangószelepek, alapjáratvezérlés, gumibetétes szelepfedél-borítás, motor-menedzsment, csúszókuplung, fordított első teleszkópok, LED-es hátsólámpa: csupa modern berendezés.
A stílushoz illő külsőségeket felesleges felsorolni, azokat látni, tapintani kell egy kiállításon vagy a legközelebbi márkakereskedőnél.