forrás:motoflash.ro
A tavaly bemutatott XT660Z Teneré kapcsán sokakban felmerült a kérdés, hogy mi lesz a nagytestvérrel. 2008 elején a Yamaha táptalajt szolgáltatott a pletykáknak, ám a motorgyártók a 2009-es modelleket már többé-kevésbé bemutatták, Super Teneréről nincs szó. Vajon maradt-e még néhány rakétájuk egy kisebb tűzijátékhoz és láthatjuk-e az új endurót még idén?
A 2007-ben bemutatott Teneré üde színfolt a négy nagy japán motorgyártó palettáján, napjainkban már csak szelíd utcai endurókat gyártanak a felkelő nap országában. A keményvonalas off-road túragépek kínálata beszűkült: a két híres világutazó motoros, Charley Boorman és Ewan McGregor csak a KTM és a BMW modelljei közül válogathatott első útjuk előtt. A Yamaha azonban újra felfedezte magának ezt a piaci szegmenst, épp a legjobbkor: a Rousseau-i „vissza a természethez” irányzat motorosok körében is egyre népszerűbb, a kategória-vezető BMW R1200GS és annak Adventure változatának eladásai szárnyalnak.
Jó ideje megy a találgatás, lesz-e Super Teneré, és ha igen, milyen konstrukciót várhatunk. Az ős Super Teneré blokkja sokadik generációváltást megélt jelenlegi változata a TDM900 erőforrásaként szolgál, ésszerű ezt emlegetni a nagytestvérrel kapcsolatos okfejtésekben. Ezt a blokkot azonban sokan avíttnak tartják és nem is könnyű pozícionálni a 900 esetleg 1000 köbcentis motort: a Super Teneré saját korában a csúcs volt, most a BMW modellje ül a trónon, ezt kell megverni. Az év eleji pletyka ezt a feltevést látszott igazolni, az emlegetett 1200-as, sorkettes, 8 szelepes, vízhűtéses blokkal már méltó vetélytársa lehet a motor a jelenlegi királynak.
A motorról júliusban hallhattunk újra, jól értesült újságírók az olasz csizma sarkán és Svédországban folytatott tesztelésről suttogtak, de több információnk azóta sincs. Ne felejtsük el, a Yamaha jól titkolta a V-Max fejlesztését is, bár sok találgatás övezte, a részletek a bemutatóig nem voltak ismertek. Lehet, hogy ez most is így van. Nem tudjuk, milyen lesz a váz kialakítása, a Tenerén is alkalmazott acél bölcsőváz, vagy a Yamahától megszokott könnyű alumínium hídváz. Mivel egy valódi enduróról beszélünk, kérdés az is, hogy láncos, vagy a BMW vevők kegyeit kereső gondozásmentes kardános hajtású lenne az új üdvöske.
Az új motort egyre nagyobb érdeklődéssel várják az endurósok. A BMW mellett ma már az újraéledő Moto Morini Granpassója, a Moto Guzzi Stelviója is jelen van a piacon, de meg kell említenünk azt is, hogy a KTM 990 Adventure új, 1190 köbcentis változatát is várják az osztrák márka szerelmesei. Ne feledkezzünk meg a Hondáról sem, a növekvő piac az AfricaTwin felélesztését is indokolhatja.
Akárhogy is, reméljük októberben Kölnben, de legkésőbb novemberben Milánóban találkozhatunk a legenda folytatásával.