A címben feltett kérdésre egyértelmű „sehol” a válasz, már amennyiben hazánkról beszélünk. Itthon a KRESZ szerint nem szabad a motorkerékpárral sávon belül előzni (bár autó elhaladhat sávon belül a motorkerékpár mellett), és nem szabad városban, piros lámpánál az álló kocsisor között előrecsorogni.
Egyszer valaki azt mondta, hogy szabályokat azért kell létrehozni, hogy az élet egyszerűbbé váljon tőle, nem pedig fordítva. Már sokszor felmerült bennem a kérdés, hogy ugyan miért nem szabad a lámpánál előrecsorogni, hogy úgy mondjam hivatalosan. A kényszerű lassú haladás önmagában minimalizálja a baleset lehetőségét, és annak lehetséges súlyosságát is.
Bár a KRESZ szerint nem szabad, a motorosok túlnyomó része ezt teszi, és azt kell mondanom, hogy az autósok nagy része támogatja, és elhanyagolhatóan kicsi része akadályozza szándékosan. (Igen sok szabály létezik még ezen kívül csak papíron, és most az összes közlekedőre gondolok.) Kinek fáj az, és miért, ha a lámpánál előremegy az álló vagy lépésben haladó autók között a motoros?

Ha a motoros nincs a sávban, az autós nem tud hátulról nekimenni. Ezt a manővert a motoros nem tudja kivédeni. Ha oldalról akarnak nekimenni, azt már inkább
Ez a kérdés nem csak bennem merült fel, és úgy tűnik nem is balgaság ez a gondolat, ugyanis számos országban engedélyezett ez a manőver. Szemtanú szerint állítólag Olaszországban a motorosrendőr rugdossa le az útról azt az autót (szó szerint), amelyik nem húzódik félre, ám Amerika legtöbb államában pedig szinte minden motoros ácsorog a hatsávos úton az autók között a dugóban. Egyik helyen ez van, a másikon meg amaz.
E cikk apropóját épp az Egyesült Államok adta, hiszen kiderült számomra, hogy Kaliforniában engedélyezett a sávok között motorozni. (Ezzel ez az egyetlen állam.) Azonban ilyen vagy olyan feltételekkel, a világ számos országában elhaladhatnak a sávok között a motorosok. Ilyenek Ausztria, Brazília, Horvátország, Észtország, Franciaország, Görögország, Olaszország, Japán, Hollandia, Norvégia, Portugália, Spanyolország, Dél-Afrika és Anglia.
Nyílván nem arról van szó, hogy lehet százzal tépni az autósorok között, de jól látszik, hogy sok civilizált országban nem számít sátánizmusnak, ha a hárommal haladó kocsisorok között tizenhárommal előremegy a motoros.
Nagyon érdekes adat áll rendelkezésre Kalifornia gyakorlatáról, a statisztikákat ugyanis összevetették a hasonló éghajlatú és népességű Floridával és Texasszal. Kiderült, hogy Kaliforniában 30 százalékkal alacsonyabb a motorkerékpár-autó ráfutásos balesetek száma, mint a másik két államban. Sok motorkerékpár biztonsági szervezet erre alapozva kampányol a sávok közötti motorozás engedélyezése érdekében. Röviden összefoglalva, bármilyen hihetetlen, a sávok közötti motorozás összességében életet ment.
Azt hiszem attól nagyon messze vagyunk, hogy hazánkban ilyesmi szabály bevezetésre kerüljön. Azonban a dolog működik, és azzal tudjuk a biztonságot fokozni, ha minél több autóst megnyerünk az ügy érdekében. Ez pedig nem úgy történik, hogy százzal, bőgetett motorral, tükörlerugdosva és hevesen gesztikulálva rombolunk el a sorok között, hanem úgy, hogy csak lassan haladó vagy álló kocsisor mellett, türelmesen, elfogadva, hogy az autósnak nem kötelessége elengedni, de az autós szívességét megköszönve, odafigyelve együttműködve használjuk ki, hogy kisebb helyen is elférünk.