Nem régen cseréltem le motoromon a Michelin Anakee-kat a Metzeler Karoo-kra, várva a telet. A gumis megnyugtatólag közölte, hogy nitrogénnel töltötte fel a gumikat, azonban amikor megkérdeztem, hogy miért, igazán nem tudta megválaszolni. Miért lehet jobb nitrogénnel feltölteni a gumiabroncsot?
Mint ismeretes, a körülöttünk lévő levegőben megközelítőleg 78 százalék nitrogént, 21 százalék oxigént, a maradék részben pedig jellemzően argon gázt és vizet találunk. A nitrogén számos tekintetben előnyös a gumi felfújására, azonban azt gondolom, hogy ezen előnyök nagy része mondvacsinált, túldimenzionált, és a nitrogénes kerékfújó érdekeltségek marketing gépezete vitte be a köztudatba.
Az egyik ilyen jellemző „előny”, hogy a nitrogén nem táplálja az égést, így ha kigyullad a gumiabroncs, az kisebb intenzitással fog égni. Minden bizonnyal számít egyes versenysport ágazatokban, de az utca motorosának nem kell számolnia azzal, hogy ilyen helyzetbe kerül.
Egy másik tényező, hogy a levegőben bár kevés de nem elhanyagolható mennyiségű víz van. Amikor felfújjuk a gumit vizet is juttatunk bele, többet vagy kevesebbet attól függően, hogy mennyire hatékony a kompresszor víztelenítője, vagy van-e neki egyáltalán. A gumiabroncsban lévő víz kapcsolatba kerül a felnivel, a szeleppel és az abroncs fémszerkezetével is és korrodálja azt. Különösen akkor, ha oxigén is rendelkezésre áll, ami önmagában is korrodáló és öregítő hatású gyakorlatilag az összes, a kerékben előforduló anyagra nézve.
A motorkerékpárokra a személyautókhoz képest gyakoribb csereperiódusok jellemzők, így azt gondolom, a korrózió és az öregedés kérdése a legtöbb motoros esetében nem annyira fontos, egyszerűen azért, mert a gumiról hamarabb eltűnik a minta, minthogy ezek a faktorok számítsanak.
Ami nekünk motorosoknak a leginkább reális előny a tiszta nitrogénhasználatból az a lassabb nyomásvesztés. A nitrogén molekulák nagyobbak, nehezebben jutnak át a gumifalon, az illesztéseknél, a szelepeken, így az abroncs természetes nyomásvesztése lényegesen lassabb, mint egyszerű levegő használat esetében. Mivel a motorkerékpár sokkal érzékenyebb pár tized nyomásváltozásra, mint egy személyautó, ez konkrét és létező előnyt jelent.