Sokat járok motorral, járok autóval és néha BKV-val is. Azt gondolom így elfogultsággal nem vagyok vádolható, amikor azt mondom: Igen csak értelmes lenne a motorosok számára engedélyezni a buszsávok használatát. Miért?
Egyelőre kevés a motoros ahhoz – és ez nem is igen fog megváltozni – , hogy a buszsávban feltorlódva akadályozzák a busz közlekedését. Ha bármi okból mégis így történne, pillanat alatt el tudja engedni a buszt – ha ez szabályban van rögzítve – hiszen a motorral besorolni általában nem jelent gondot. (Megjegyzem a gyakorlatban ez legtöbbször most is így van.)
Tehát az autók számához képest néhánynak nevezhető számú motoros semmilyen lassulást, akadályt nem jelentene a buszsáv forgalma számára. Mindezek mellett ez a felállás sokkal biztonságosabb is lenne, hiszen a motorosnak nem kell a (nagy, esetleg figyelmetlen) autók sodrásában haladni, és az autóst sem zavarja a motoros. (Ne feledjük el, hogy a motoros balesetek túlnyomó része személyautóval való ütközés.)
Hogy ez részemről nem valóságtól elszakadt fantáziálás, az is bizonyítja, hogy Angliában, Plymouthban 18 hónapos próbaidőszakra engedélyezik a motorosok számára a buszsáv használatát. Az indok: csökkenhetnek a motoros balesetek, mivel a motoros elkerül az autó közelségéből, és a motoros láthatóbbá válik a közlekedők számára. Ezzel együtt az angol rendőrség figyelmezteti a motorosokat, hogy legyenek óvatosak, hiszen az autósok gyakran átvágnak a buszsávon a kanyarodáskor.
13 motoros vesztette idén életét Plymouthban, a vezetés azt reméli ettől csökkenek a balesetek. Érdemes lehet az ilyen gondolkodást átültetni a magyar gyakorlatba is.