Az utolsó nap is tartogatott izgalmakat a Dakar Rally egészen elképesztő 2017-es megmérettetésén. Ugyan csak egy rövid, 64 kilométeres gyorsaságiról volt szó, amelyet a hagyományoknak megfeleleően nem a megszokott rajtsorrendben, hanem fordítva indítottak el. Vagyis az éllovasok jöttek hátulról – mégpedig nagyon, mert az átlagsebességük jóval 120 kilométer/óra fölötti volt. Mondom átlagsebességük…
A tét pedig nem kevesebb volt, mint a dobogó harmadik foka. Az első kettő gyakorlatilag elkelt – a két gyári KTM pilótát onnan csak egészen szélsőséges esetben lehetett volna letaszítani. A privát KTM-es Gerard Farres és a gyári Yamaha legjobbja, Adrian van Beveren között azonban csupán 48 másodperc különbség volt, amit be lehetett volna hozni. Bele is adtak mind a ketten apait-anyait. Olyannyira, hogy meg is nyerték az utolsó speciált. Igen, nyerték: tökéletesen ugyanannyival, holtversenyben csaptak be a célba!
Így aztán maradt a csupa-KTM dobogó. Nem mellesleg zsinórban 16. (TIZENHATODIK!) alkalommal nyerte az osztrák márka a Dakar Rallyt. A brit Sam Sunderland életének negyedik Dakarján tehát felért a csúcsra: első britként elvihette a szigetországba a Dakar koronáját. (Legalábbis virtuálisan, mert amúgy Dubaiban lakik.) Sam az ötödik szakaszon vette át a vezetést, és bár csupán egy gyorsaságit nyert meg, végig gyönyörűen gazdálkodott az előnyével. Taktikusan és okosan motorozva és a lehető legkevesebbet kockáztatva hozta be első helyen KTM-jét.
A tavaly balesetet szenvedett, amúgy mindössze harmadik Dakarján indult osztrák Matthias Walkner ugyan 32 perces hátránnyal, de szintén magabiztosan hozta ezüstös pozícióba saját narancsszínű paripáját. No és ne felejtsük el újra kiemelni a spanyol Gerard Farrest, aki privát versenyzőként felért a dobogóra. (Stefan Svitko szintén privátként tavaly még előrébb jutott, de idén csak a 25. hely jött össze neki. Mert a Dakar az ilyen.) Az első tízből emeljük még ki a nyolcadik helyezett argentin Franco Caimit, akit a Honda South America protezsált be a gyári csapathoz, hogy legyen ott dél-amerikai motoros is. Övé lett az Év Újonca cím, ugyanis élete első Dakarján végzett a nyolcadik helyen!
Ne feledkezzünk meg a többi gyári Hondáról sem. Akik ismét azért jöttek, hogy elhódítsák a koronát a KTM-től, és ismét nem sikerült nekik. Igaz, ennek nagyjából egyetlen oka az, hogy mind a négy pilótájuk tiltott helyen tankolt és fejenként egy órás büntetést kaptak. A CRF450 Rally-k pedig a végül is megtartott tíz versenynapból ötöt megnyertek, Barreda egymaga négyet! A spanyol hondás a félidőben 1 óra és 7 perccel volt lemaradva, ebből a végére mindössze 43 perc és 8 másodperc maradt – amit tehát felzárkózás címén csinált, az valóban döbbenetes.
Az a tény, hogy két napot kompletten töröltek a hegyekben uralkodó kegyetlen időjárás miatt (hat napot tartózkodott a mezőny 3’000 méter felett az Andokban!) és többet lerövidítettek, ráadásul komolyan rontotta Barreda esélyeit. Aki a verseny után el is mondta, hogy a motorral és a csapattal nagyon elégedett volt: a CRF450 Rally a legkisebb hibajelenség nélkül teljesítette az egész távot. Vagyis hatalmasat léptek előre – így jövőre nem lesz más dolguk, mint visszatérni és valóban elvenni a KTM-től a Dakar elsőségét. (Érdemes tudni, hogy annak idején az osztrákok kilenc éven át küzdöttek az első győzelemért. A Honda most futott neki ötödször.)
Barreda végül is az összetett ötödik helyen végzett, mögötte pedig csapattársa, Paulo Goncalves tűnik fel a ranglistán. A portugál is azt nyilatkozta, hogy tulajdonképpen nagyon elégedettek lehetnek az egész versennyel, mert szépen és hiba nélkül ment az egész Honda gyári alakulat – éppen csak a végeredmény nem stimmel. Mert a szerinte igazságtalan büntetés nélkül bizony az első két hely illetné őket! Amit persze nem tudunk, hogy ha nincs az a büntetés, akkor hogy motorozik Sam Sunderland… Ja, és a korrektség kedvéért azt is említsük meg: a lent is látható végeredmény addig nem végleges, ameddig a Honda fellebbezését el nem utasítják. Ez ugyanis még nem történt meg. A visszavonás esélye azonban (ezt ők is tudják) szinte nulla…
A második oldalon olvashatsz a magyarokról, a női motorosokról és megtalálod a végeredményt is. Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »