Amióta léteznek motorok, azóta az embereket mindig is érdekelte az azokból előcsalható többlet erő és a hátborzongató hangélmény. Az utóbbi időkben azonban mindenféle zöldségekre hivatkozva szinte herélt állapotban kerülnek piacra a szebbnél szebb masinák. Hiába a gyönyörű forma, ha a gépünk állandóan úgy szól, mint egy varrógép. Éppen ezért a különféle sportkipufogók nagy divatjukat élik, létezik belőlük komplett rendszer, egyszerűen felcsatlakoztatható végdob, de találkozhatunk olyan kókány megoldásokkal is, mint a gyári dob szétfarigcsálása. Az előbbi megoldásoktól vérmesebb lesz a paripánk hangja, esetleg még lóerőket is nyerhetünk vele, ám az utóbbi általában nem úgy sikerül, mint ahogyan azt előre eltervezte a “mester”. Ordít, mint a veszett sakál és még gyengébb is lesz – ezt persze nem fogja észrevenni az ügyes tulajdonos a nagyobb hangerő pszichés hatása miatt.
A nevesebb gyártók kipufogói feledhetetlen hangélményt nyújtanak, ám nem minden esetben jó egy ércesen üvöltő holmi. Előfordulnak olyan élethelyzetek, ahol a többség nyugalma érdekében illene visszavenni a hangerőből, de ezt a rosszabbik esetben sehogyan sem tudjuk kivitelezni. A jobbik eset, ha van úgynevezett “dB-killerünk”, amely egy végdobba helyezhető hangtompító furulyát jelent. Azonban senki nem fog úton-útfélen megállni, hogy behelyezze ezt az eszközt a csőbe. A fenti problémát kiküszöbölendő fejlesztett ki az Akrapovic egy olyan megoldást, amellyel kedvünk szerint változtathatjuk motorunk hangját – akár menet közben is. Hasonló megoldásokkal találkozhattunk már motorgyártóknál is, ahol például a gázállástól és a fordulattól függően egy szelep segítségével változik a járgány hangereje is.
A szlovén gyártó odáig vitte az ötletet, hogy gombnyomással választhatunk a csendes és a hangos mód között. Egy szelep és egy távirányító áll összeköttetésben, amely a mai trendeknek megfelelően akár okostelefonról is vezérelhető.Az autóiparban nem újdonság ez a megoldás, ám a motorkerékpároknál még nem terjedt el. Az Akrapovic májusban kívánja bevezetni az újdonságot és először két Harley-Davidsonban debütálna ez az alkatrész. Így nem kell dilemmázniuk a Dyna és a Touring tulajdonosoknak, hogy a jellegzetes bugyborékoló és rotyogó Harley-hangot válasszák, vagy a szomszédokkal való békés együttélést. Reggel a kapu előtt tisztességes családapák lehetnek egy tekintélyt parancsoló géppel, míg az országúton – ahol más nyugalmát kevésbé és rövid ideig zavarják csak – előtörhet belőlük a vadabbik egójuk is.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »