Az utóbbi években gyakorlatilag kötelező volt beleírni egy új motor ismertetőjébe, hogy a technika mely részét fejlesztették a motoGP-ben. Tény, hogy a GP versenyzés mind a mai napig prototípus bajnokság, s a fejlesztések jó része itt történik. Azonban számos technológia túl drága a közutakra, a szériamotorok ára nem tolerálja a csúcstechnikát. A GP-ben kikísérletezett megoldásokkal elméletben azonos elven működő részegységek csak évek múlva köszöntek vissza a közúti motorokon. A 2000-es években aztán minden felgyorsult, s ha nem is azonnal, de a korábbinál jóval gyorsabb ütemben kerültek be a tömeggyártás világába az újdonságok. A védőfelszerelések szerencsére gyorsabban terjedtek, bár kérdés, hogy kinek van valójában ilyen szintű technikára szüksége, illetve ki tudja azt megfizetni.
A kiegészítők terén legutóbb Rossi új sisakja kapott nagyobb figyelmet. Az kilencszeres bajnok még a március eleji sepangi tesztsorozaton kezdte használni legújabb fejvédőt, amely egy három éves fejlesztőmunka eredménye. Az AGV PistaGP-t (a pista olaszul pályát jelent) gyakorlatilag Rossi feje köré építették, így nem csoda, hogy Rossi azt nyilatkozta, úgy érzi, nincs is semmi a fején, az aerodinamika sokat javult, a szellőzés tökéletes, a vizor pedig óriási – olyan, mintha az ember TV-ről mozivászonra váltana.
A szerkezet valóban mutatós darab, és a kiadott közlemény szerint valóban jelentős fejlesztés. A vizor látószöge 15 fokkal szélesebb, a teljes felület 9 százalékkal nagyobb, a mozgást lehetővé tévő mechanika 71 százalékkal keskenyebb az elődhöz képest, ami a sisak falvastagságára, s így a biztonságra van jótékony hatással. A könnyű, szénszálas szerkezet 36 százalékkal kevesebb becsapódási energiát visz át a fejre, mint amit a releváns ECE szabályok megengednek, a fejsérülési mutató (HIC) pedig 48 százalékkal a szabályozásban meghatározott érték alatt marad.
A szélcsatornában véglegesített forma aerodinamikája is látványos javulást mutat: a GP-Tech-hez képest 44 százalékkal csökkent a Z-lift érték, ami a sisak menetszél által okozott emelkedését mutatja. A sisak tervezésében Rossi feje volt a kiindulási pont, mint ahogy az a videóban is látható, de a belső párnázás többféle fejformára is el fog készülni. A kényelem további növelését szolgálják a majd háromszoros méretű szellőzők, amelyek jóval hatékonyabb légcserét tesznek lehetővé.
Előbb-utóbb a PistaGP utcai változata is megvásárolható lesz a boltokban, de az AGV egyelőre nem tett közzé információkat a terjesztésről – sem annak időpontja, sem pedig a vételár nem ismert. Persze a csúcskategóriás sisak árcédulája miatt valószínűleg csak a vastagabb pénztárcával megáldott motorosok számára lesz valódi alternatíva.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
fiúk, kérlek csináljatok valamit a képnézőtökkel… 10-20 képnél még nem akkora baj, de mi van ha a 80 képes galériából a 4x-ediktől szeretném nézegetni ezeket ? (mert amúgy jelen esetben onnan kezdődnek az érdekes képek…)