Elektromos hajtás. A kifejezés – ma még legalábbis – több kérdést vet fel, mint amennyi választ kínál. Ma már nem gond megfelelően kisméretű erőforrást, elektromotort gyártani, a jelen legnagyobb kihívása jóval inkább a kellően nagy kapacitású energiaellátás, illetve az újszerű üzemanyag-tartály gyors utántöltésének biztosítása. Az útkeresés, mint számos új technológia esetében, kezdetben kis mérnökcsapatoknál, független gyártóknál indult be. Jóval inkább a feltörekvő gyártók, a kísérletezők „vadászterülete” volt a közlekedés ezen módjának határmezsgyéje. Eddig. Bár számos, leginkább csak elektromos biciklinek tekinthető kisteljesítményű jármű készül jelenleg is Távol-Keleten, a legnagyobbak éppen napjainkban szállnak be ebbe az új szegmesbe.
Kérdés, hogy mit tekintünk elsőségnek. Hagyományosan előbb a versenytechnikát szokás fejleszteni, a nagyobb teljesítményű, kísérleti prototípusok után következnek az utcára, mindennapi használatra szánt gépek. A BMW nem ezt az utat követte első elektromos robogójával, a bajorok rögtön egy mindennapi használatra szánt járművet fejlesztettek. A Honda azonban a jól bevált módszereket látszik követni. Igaz ugyan, hogy már készült aranyszárnyas elektromos robi, de a belpiacos gépezet jóval inkább az elektromos kétkerekűek fenti csoportjába tartozott. Most itt a Mugen Shinden, „az elektromosság istene”, amellyel a Man TT-n hivatott megszerezni a győzelmet.
Soichiro Honda első látogatásakor beleszeretett a Man TT-be, a Honda motorkerékpár üzletága pedig sokat köszönhet ennek a szerelemnek. A Man TT-re készített versenymotorok a japán technika folyamatos fejlődését hozták magukkal, az új gyártó megvetette lábát a nemzetközi versenyeken, ismertséget szerzett, folyamatos fejlesztéseivel pedig a világ egyik legnagyobb motorkészítőjévé nőtte ki magát. Az apa által megkezdett úton most a fiú halad tovább. A Mugen Motorsport céget Hirotoshi Honda, Soichiro fia alapította, s bár független cég, számos ponton kötődik a Hondához. Ezúttal sincs ez másképp: a tavaly bemutatott Honda RC-E elektromos sportmotor a fejlesztés alapja. A Mugen fő profilja mindig is a versenyautók- illetve utcai sportautók tuningolása volt, most azonban az elektromos motorok világában próbálnak újat alkotni. Még február közepén röppent fel a hír, hogy a Mugen indulni fog a TT-n, most pedig megérkeztek az első képek a Shindenről, amelyet a suzukai versenypálya ötven éves fennállásának tiszteletére szervezett ünnepségen mutattak be hivatalosan.
Technikai adatok:
Hossz/Szélesség/magasság (mm): 2,125/680/1,130
Tengelytáv (mm): 1,485
Szabad magasság (mm): 130
Ülésmagasság (mm): 840
Szaraz tömeg (kg): 260
Villaszög: 23°
Utánfutás (mm):96
Első gumi:120/70ZR17M/C (58W)
Hátsó gumi: 200/55ZR17M/C (78W)
Váz: CFRP hídváz
Motor: háromfázisú egyenáramú elektromotor
Teljesítmény (kW[PS]): 90[122]
Nyomaték (Nm[kgfm]): 220[22.4]
Akkumulátor: Lithium-ion akku
Akku kimenet (V): 370+
Sajnos a bevezetőben említett problémára a fenti adatok nem adnak választ, a leglényegesebb, az akku(k) kapacitása nem publikus (legalábbis egyelőre). Mindenesetre a karbon alkatrészek alkalmazása ellenére is magas tömeg sejtet valamit. Technikai forradalomról nem beszélhetünk a Shinden kapcsán, jóval inkább a határok kitolásáról. A határ mostani kitolása pedig történelminek ígérkezik. Az eddigi két verseny a Motoczysz gépeinek győzelmét hozta, de az amerikai csapat által kitűzött célt tavaly nem sikerült átlépni, a körön teljesített óránkénti 100 mérföldes átlagsebességet még nem érték el. A Mugen a győzelem mellett ezt is szeretné túlszárnyalni. Ugyan a szám csak pusztán egy statisztikai adat, de az emberi gondolkodás már csak ilyen, kellenek a mérföldkövek. A japánok pedig nem bíznak semmit a véletlenre, ugyanis a Shindent nem kisebb személyiség fogja helyzetbe hozni, mint John McGuinness. Korunk egyik legendája 33 alkalommal állt a Man TT pódiumán, ebből 17-szer a legfelső fokon. A lassan negyven éves versenyző tartja a sebességi rekordot is, 2009-ben óránkénti 131,578 mérföldes átlagtempjú (210,525 kilométer/óra!) kört tudott futni.
Persze a verseny eredményét nem tudja senki sem biztosan megjósolni, de úgy tűnik, a helyzet fokozódik, vagy stílszerűen, a feszültség nő. Minden jel arra utal: a történelmi helyszín mind a mai napig (és remélhetőleg még sokáig) számos izgalmas versenynek ad helyet.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Teljesen ki van könnyítve és mégis 260 kg a súlya.
Ez nagyon sok, még utcára is.
Viszont a teljesítménye, jónak tűnik.
Gondolom ez már azért zabálja az Ampereket, kíváncsi lennék 100km-en mennyit “eszik” (2-3 liternyi benzinár még mindig ütős lenne a 10 helyett).