A pénzügyi világ összetett és bonyolult mivoltát tükrözi az MV Agusta legutóbbi kori történelme. Trükkök, kötelezettségek és felelősség-vállalások között a márka tulajdonjoga az elmúlt egy évtizedben immár negyedik alkalommal cserélt gazdát.
Az Meccanica Verghera Agusta céget a II. Világháború után alapította az egykori Giovanni Agusta báró két fia, Vincenzo és Domenico. Az akkori nagy olasz gyártók 1957-es GP-versenyzésből való kivonulásával az MV Agusta egy 17 évig tartó sikersorozatot könyvelhetett el: a ’60-as és ’70-es években a márka gépei és az azon ülő élversenyzők nyerték a bajnokságokat. Vincenzo Agusta bárónak, a cég szellemi vezetőjének 1971-es halála után az Agusta igazi vezető nélkül maradt, és nem sokkal az 1980-as versenyévad után beszüntette a gyártást. 1997-ben a Cagiva indította újra a márkát, annak története azonban legalábbis kalandos. A kifejezett prémium-kategóriás, kis darabszámban készülő motorok nem tették sikeres vállalkozássá az Agustát. 2004 decemberében a maláj Proton autógyártó vásárolta meg 70 millió euróért a tartozásokat felhalmozó olasz céget. A márkához kötődő kötelezettségek miatt azonban a malájok úgy döntöttek, a céget jelképes 1 euróért átadják az olasz GEVI SpA-nak. A beruházások és a Husqvarna értékesítése (bár a vételár titkos, pletykák szerint az 93 millió € volt) lehetőséget teremtettek a további működésre. A halmozódó adósságok azonban ismét problémát okoztak, így 2008-ban a Harley-Davidson vette át a cég irányítását. A 70 millió eurós vételár jelentős részét, mintegy 45 millió eurót tett ki az Agusta adósságállományának felszámolása. Az amerikaiak jelentős beruházásokat eszközöltek, új gépsorok kerültek a gyárba és finanszírozták a legújabb háromhengeres masina fejlesztését. Azonban a pénzügyi nehézségek ismét közbeszóltak, a Harley-Davidson a Buell felszámolása mellett az MV Agusta eladásáról is döntött tavaly októberben.
Az olasz segítség, úgy tűnik meghozta gyümölcsét. Bár a tranzakció részletei egyelőre még homályosak, úgy tűnik a cég vezéregyénisége, Claudio Castiglioni ismét egy jó üzletet bonyolított le, a hírek szerint mindössze egy euróért visszavásárolta a vállalatot. Azt egyelőre nem tudni, hogy milyen egyéb kikötések, illetve megállapodások születtek a háttérben, de az MV Agusta újra olasz kezekben van, és a kilátások egyelőre biztatóak. A cég nem régen jelentette be, hogy értékesítései az év első felében 50%-kal nőttek, ha minden igaz, az új háromhengeres gépük pedig csak a hivatalos bemutatóra vár. A sikerhez remélhetőleg Massimo Bordi vezetése is hozzá fog járulni, az olasz menedzser vezetése alatt a Ducati is prosperált, akárcsak a 2003 óta általa vezetett Same Deutz Fahr csoport, amely mezőgazdasági gépeket gyárt. Remélhetőleg a Brutale, az F4, a jövőbeni F3(?) mellett hamarosan újabb modellekkel örvendeztetik meg a piacot az olaszok.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »