Kijelenthető, hogy egy robogó messze a legracionálisabb megoldást jelenti a városi közlekedésben. Ráadásul ezt lehet tovább fokozni.
Egy 125-ös, 250-es robogóval nagyon jól lehet közlekedni a városokban. A nyolcad- illetve negyedliteres motor teljesítménye már elegendő ahhoz, hogy a technika különösebb kínzása nélkül lépést tartsunk az autókkal, viszont a gép teste, az idomok még nem olyan nagyok, hogy ne lehessen vele a sorok között elevickélni, vagy éppen minimális parkolóhelyen tárolni. A fogyasztás megáll 3-4 literben, így használata gazdaságos. Ha a fenntartási költségeket is figyelembe vesszük, messze olcsóbb egy robogót használni, mint egy nagytestű, többnyire rosszul vagy inkább ki nem használt autót. A Piaggio MP3 Hybrid ezt a hatékonyságot növeli még tovább.
Tavaly újra hallhattunk a modell bevezetésének tervéről, a hírek most valóra váltak: a Piaggio hivatalosan is bemutatta az első hibrid robogót. A világon elsőként ez a hibrid jármű alkalmaz lítium-ion akkumulátorokat, amelyek élettartama és hatékonysága jobb, mint a szokásos nikkel alapú akkuké. Ráadásul tömegük is jóval kisebb, így használatuk sokkal célszerűbb egy robogóban. Az akkuk töltését menet közben lassításkor végzi az ekkor generátorként funkcionáló elektromotor, de természetesen lehetőség van az elektromos hálózatról történő utántöltésre – a szükséges transzformátor az alapfelszereltség része.
A hivatalos bemutató
A folyadékhűtéses, benzines, 124 köbcentiméteres, 4 ütemű, 4 szelepes SOHC vezérlésű erőforrásban semmi újdonság nincs, a lényeg a hátsó kerékre szerelt elektromotor. A kettős hajtású masina négyféle módban használható, amelyek közül kettő tisztán elektromos (az egyik gyakorlatilag a hátramenet!), kettő pedig különböző hatásfokú hibrid hajtás. Kettős hajtással a rendelkezésünkre álló teljesítmény 15 lóerő, amelyet a benzinmotor 8500-as fordulatánál teljesít. A 16 newtonméteres maximális nyomaték azonban már 3000-es fordulatnál rendelkezésre áll. Jóval szerényebb az elektromotor teljesítménye, mindössze 3,5 lóerő, viszont ez a „tiszta” erőforrás teszi lehetővé, hogy az Európában egyre nagyobb számban előforduló, belsőégésű motorral hajtott járművek elől elzárt utakra is behajtsunk, valamint élvezzük az adókedvezményeket. Az üzemanyagtartály 12 literes, a két „személyiséggel” rendelkező masina egy teljes ciklus alatt (2/3 részben a benzines, 1/3 részben elektromos hajtásra támaszkodva) mindössze 1,67 literes átlagfogyasztással rendelkezik a gyári adatok szerint.
Hivatalos árlistán még nem láttam, de valószínűsíthető, hogy a masina ára nem lesz alacsony. A kérdés az, hogy ez mennyiben róható fel a speciális, 3 kerekű kialakításnak (az MP3 ára önmagában is magas) és mennyiben a hibrid hajtásnak. Persze ez sem csodaszer, nem szünteti meg a kőolaj-függőséget, csak csökkenti egy kicsit, és élhetőbbé teszi a városokat.