Forradalmi újítás: oldjuk meg máshogy a gázkart!

Technika
2014. január 23., csütörtök - Macko

A motorozás tudományával szinte összeforrt a gyorsítás mozdulata: elcsavarjuk a jobb csuklónkat. Egy innováció szerint lehetne ezt jobban is csinálni!

Hirdetés


Cimkék: , , , ,


Hozzászólások (22 hozzászólás)

eko -
Én féken tudom tartani a kezem gázhúzás közben is.

ztaki -
Hát kinek a pap, kinek a papné… én az összes quadomon is visszaalakítottam hagyományos gázcsutkára. Igazából nekem ezek az újdonságok nem kellenek – köszönöm szépen, nem kérek segítséget a fékezéshez, a gázhúzáshoz és úgy általában semmihez sem. Ami nem megy önerőből azt nem szeretném csinálni. (Amúgy el sem tudok képzelni fárasztóbb módszert, mint ami a quadok gázhúzásához társuló kéztartás igényel… Ez majd jó lesz a tejfölösszájúaknak.)

Arpi -
Hmmm. Az ötlet tetszik, de a cikk azon része onnantól,hogy “A másik legnagyobb előnye a biztonság… ” egy kicsit sántít. Nem tudom lehet bennem van a hiba,de én pl. a hátsó féket szoktam először használni és amíg rendesen leterhelődik az első kerék addig pont van idő visszaengedni a gázkart. Utána pedig lehet tépni az első féket is.

Xebulon -
Quad-nál azért ilyen a gázkar, mert míg motoron a karod és kormány szöge nem nagyon változik, addig a quadnál a kormányt kis és nagy sebességnél is ki kell fordítani. Így a quadnál a hagyományos csavar mozdulatot a kormányzás is kiváltja, magyarán ha eltekered a kormányt, akkor közben lecsúszik vagy feltekeredik a mancsod a gázkarra. Viszont a hüvelyujjad szögét a másik négy ujjadtól függetlenül viszonylag jól tudod pozicionálni, akármilyen szögben is áll a karod. Így kanyarban, kitekerve is finoman kezeled a gázt, ellentétben gázmarkolattal szemben, ott a csuklód csinál mindent – szögben áll a kormányhoz képest, erőt fejt ki, hogy fordítsa a kormányt, közben fel-le csavarodik, hogy gázt adjon – lehetőség szerint finoman, mert ki kell jönnöd az árokból, de nem akarsz két kerékre állni.

Bedouin -
Xebulon-nak van igaza 🙂 Quadon egy balkanyarnál kiülsz bal szélre, közben a kormányt kifordítod, ilyenkor nagyon kényelmetlen a csutka, mert egyre messzebb kerül tőled a gázmarkolat, ellenben hüvelykujjal simán megoldod a műveletet 🙂

Tomchy -
Hááát… ahányszor próbáltam csukott szemmel modellezni egy fékezést, annyiszor szorítottam a féket húzó ujjaim felé a hüvelykemet is. Vagyis egy-egy fék mellé mindannyiszor padlógázt is adtam. Én nem érzem ezt túl biztonságosnak. Biztos meg lehet tanulni, de hogy vészhelyzetben épp eszembe jut-e, hogy “mutató és középső ujj húz, gyűrűsujj-kisujj fixen tart, hüvelyk kinyit”. Ki kéne próbálni egy egzakt véleményhez.

Macko -
Én is azt írtam le, ami a gyártó honlapján van. Hogy milyen a gyakorlatban, arról nyilván nincs – mert nem is lehet – saját véleményem. Szívesen kipróbálnám, de azért 70 rugóért nem rendelek azonnal a Gésára. 🙂

Csecsebogyó -
Nekem azt tanították,, helyes kormánfogás “, hogy ne legyen a féken a kezem . (( Nem fékezéskor 🙂 ) Így, érdekes, ki kellene próbálni. Arra is kíváncsi lennék, hogy 500-800 km után lesz-é inhüvelygyuladás?

Helmets on -
Nem fog elterjedni! Hüvelykujjal szorítani, nyomni nem jó hosszútávon…akármennyire is erőkifejtés nélkülien oldják is meg….egyszerűen az új helyzete miatt….a quadokon lévő megoldás sem jó igazán. “elcsavarós gázkarnál amikor csőgázt húzunk, a lehető legjobban eltávolítjuk ujjainkat a fékkartól.” Ha a hüvelykujjak adod a gázt akkor előbb azt fogod elengedni ha fékezel, (muszáj is a motorfák miatt) vész fékezni fogsz…ha eleve rajta van 2 ujjad a fékkaron akkor az meg hosszútávon szintén fárasztó és arra kényszerít hogy levedd a gázról az ujjad, vagy rosszabb: rámarkolsz és akkor fékerőt és gázt egyszerre adsz. plusz szar feszülős érzést ad, beáll az ujjad. (Igen, kipróbáltam kétujjas fékkészenlétes technikát is anno és az is kényelmetlen volt mint a fene.) Biztosra veszem hogy 100 éve a motorizáció hajnalán már kipróbáltak mindenféle megoldást a gázadagolásra motoron, ahogy a fék és fokozatváltás esetében is…. Nem véletlen hogy nem terjedt el más. “Azonban jobban belegondolva olyan mértékben növelheti a motorozás biztonságát, hogy elsőre szinte végiggondolni is nehéz. ” Tudom hogy az Onroad és a veztek. tréning, biztonság össze vannak nőve, de azért ne lássunk már bele mindent ebbe… “Nekem azt tanították,, helyes kormánfogás “, hogy ne legyen a féken a kezem .” Így van.

Macko -
Csecsebogyó, Helmets: pedig véleményem szerint (nem csak instruktori, hanem hétköznapi motoroskénti szerint is) a legjobb, ha állandó fékkészenlétben motorozik az ember. Mivel én a GSA-n jellemzően a gázállást nulla és 1/3 között változtatom – azaz elég békésen motorozgatok már – a mutatóujjam folyamatosan a fékkaron van. Ott a szervós fék miatt ez elég is, más gépeken két ujjam szokott ott lenni. Ha visszanézünk tesztekben levő fotókat, szerintem nagyjából mindenhol így van a kezem, pedig nem figyelek rá külön. Soha nem volt ez fárasztó számomra – szerintem éppen úgy szokás kérdése, mint autóvezetésnél a helyes üléspozíció és kormányfogás. Na de ez már megint veztech… 🙂

Macko -
Ja, és még egy, mert sokszor felmerült az itteni és a facebookos hozzászólásoknál is. Szerintem ez a megoldás igen jelentősen eltér a quadokétól! Persze azt most sem merem saját felelősségem tudatában kijelenteni, hogy ez a legjobb, hiszen nem próbáltam a gyakorlatban. Ezzel együtt a gyártó honlapján leírtak nekem logikusnak tűnnek – persze a hírben leírtak az ő információik alapján kerültek ide, ezt ismét ki kell emelnem. 🙂

Csecsebogyó -
Macko! Azért óvatos formában, de vitatnám a dolgot! 1, Robogon az az első féket jelenti. Szerintem ha bármi gond van, s a féken van két ujjacskám , ösztönösen behuza a féket. Talán kanyarnál be is bukik a moci, s perec. Illetve a kormány elforditásánal ! 2, Szerintem nem jó első kereket fékezni , főleg hirtelen! 3. nekem is a féken van az ujjam csak a baloldalin a hátson, s majd késöbb jön az első! (Robesznél ) Szerintem így ez biztonságosabb ! Nem tudom Mackó, de ha Te ezt másként tanítod, …. akkor valamit nagyon nem értek ! ,, a legjobb, ha állandó fékkészenlétben motorozik az ember “- ez ok ! Csak melyik fék?? A hátsó ! Mithamég azt is mondták , hogy a moci csak így tud igazán lelassulni megállni . (hátsó, majd első ! )

Csecsebogyó -
Macko Ha a mutatóujjad van a fékkaron, akkor a legrosszabb hatásfokkal használod ki a a fékkaral való fékezést! Ugyanis minél inkább a fékkar végét nyomod , annál inkább jobb lesz ( erősebb lesz a fékezésed )!Ezért se jó ez a fajta kormányfogás! De persze mindenki úgy csinálja ahogy akarja ! Nekem meggyözőbb eme tanítási forma !! Nem én találtam ki ! ( én már leszoktam e rossz szokásomról, főleg mikor láttam , hogy emiatt perecelt egy cimbi )

Macko -
Csecsebogyó: akkor egy dolgot gyorsan tegyünk tisztába! Azt írod, “ösztönösen behuza a féket”. ILYEN NINCS! Mindent TUDATOSAN kell csinálni! Azért, mert úgy AKAROD! De megyek tovább. “Szerintem nem jó első kereket fékezni , főleg hirtelen” – de ilyet nem is írtam, mármint hogy hirtelen! De akkor menjünk végig a leghatékonyabb vészfékezés lépésein. Amit írok, az általános, tehát egy normál túramotorra vonatkozik. Utána külön kitérek a nagyrobogóra egy mondatban. 1. Elzárom a gázt – ez ugye egyértelmű, nem magyarázom 2. Behúzom a kuplungot – erre azért van már itt szükség, mert egyrészt a motorfék hatása elhanyagolható az üzemi fékhez képest, másrészt ha helyesen használod a hátsó féket (ld. később), te magad fogod azonnal lefullasztani a motort, harmadrészt pedig valós vészhelyzetben biztos, hogy nem fogsz tudni arra koncentrálni, MIKOR oldd a tengelykapcsolót. Lesz ennél nagyobb gondod is a vészfékezés rövidke ideje alatt… 3. Azonnal, rúgásszerűen elindítom a hátsó féket. Ennek egyszerű járműfizikai magyarázata van: a fékezés során folyamatosan előreterhelődik a tömeg a lassulás miatt, így drasztikusan lecsökken a hátsó keréken a leszorítóerő. Komoly szerepe a hátsó féknek ezért a fékezés legelején van, emiatt kell rúgásszerűen (nálad berántva) használni. 4. Progresszíven (folyamatosan maximumig növelve a fékerőt) működésbe hozom az első féket. Itt meg kell adni a lehetőséget az első futóműnek és főleg a guminak hogy felkészüljön a szükséges lassító erő aszfaltra vitelére. (Az első gumi realizálja a fékerő 70-95 százalékát – motortípus függvényében.) A gyakorlatban az 1.-2. illetve a 3. és 4. pont abszolút egy időben történik. Két fontos dolog még. Az egyik jogosan felmerülő kérdés, hogy mit csinálok fékezés során a hátsó fékkel? A meglepő válasz: nem foglalkozom vele! Amennyiben helyes a testtartásom és a tekintetem jó helyen van (ezek KIEMELKEDŐEN FONTOSAK a jó vészfékezéshez!!!), konkrétan észre sem veszem, hogy blokkol a hátsó kerék (ha nincs ABS). Mindegy, milyen a kezdő sebességem. Ennek egyszerű a magyarázata: ha tényleg nagy a kaka, EGY DOLOGRA tudok tökéletesen koncentrálni. Ez pedig az ELSŐ FÉK – mert azon áll vagy bukik minden!!! A másik pedig az, amit te is írsz, és ÁLTALÁNOS TÉVEDÉS: nevezetesen az, hogy elindítom a hátsó féket, majd kis késleltetéssel az elsőt. Ezt van olyan szakmailag valamelyest is képzett ember, aki komolyan gondolja??? Képzelj egy egy valós vészhelyzetet. Elkezdesz fékezni hátsóval, majd számolsz háromig magadban, vagy mit csinálsz? Magyarul: tudatosan elvesztegetsz egy csomó utat, mialatt a legesleghatékonyabb lassító eszközödet NEM HASZNÁLOD????? Tragikus butaság, bocsásson meg mindenki… Gondoljuk végig: ha helyesen rúgásszerűen indítom a hátsó féket, és progresszíven használom az elsőt, akkor mire reális fékerőt érek el az első gumin, addigra a hátsó már valahol blokkolás környékén van – vagyis az érdemi munkát nagyjából elvégezte – közben a hatása besegít az első teleszkópok összeültetésében is, sőt nyújtja a motor tengelytávját és növeli a stabilitását is! Ezért jó, ha fékkészenlétben vagy, és a hátsóval EGY IDŐBEN indítod az első féket is! No és végül egy szót a nagyrobeszről, amely féktechnikailag nagyjából a cruiserekkel esik egy kategóriába. Semmi különbség nincs a fentiektől, talán csak az, hogy ezeknél a motoroknál a legnagyobb a hátsó fék szerepe – a tömeg nagyobb része esik a hátsó tengelyre. Ha nincs ABS, ezeknél a motoroknál kicsivel jobban kénytelen a vezető odafigyelni a hátsó kerékre. Főleg utassal a fedélzeten, és főleg akkor, ha robogóról beszélünk, ahol a helyes testtartást sokkal nehezebb megvalósítani a gyakorlatban, mint az összes többi motoron – hiszen nincs térdkontaktusod a motorral, lévén hogy nincs semmi a térdeid között. Kicsit belemerültem, de akkor most itt nagyjából tisztába lett téve a fékezés. Remélem… A motorozás vezetéstechnikájának egyik, ha nem legnehezebb részéről van szó egyébként, amelynek helytelen ismerete a legtöbb balesetben szerepet is kap. Amennyiben bárkinek kétsége van a leírtakkal kapcsolatban, egy tréningen garantáltan el tudjuk oszlatni! 🙂

Macko -
Csecsebogyó: még egy, az utolsó kommenteddel kapcsolatban. A mutatóujjas technika KIZÁRÓLAG a BMW szervós fékrendszere esetén állja meg a helyét! Amikor a saját motorommal tartok tréninget, még 140-ről is egy ujjal vészfékezek. Mert annyira érzékeny a rendszer, hogy így a leghatékonyabb. Semmilyen más motoron nem állja meg a helyét a dolog! De erre utaltam korábban is…

Csecsebogyó -
Macko! Első szavam a köszöneté, hogy ilyen alapossággal próbáltál meg felvilágosítani ! A második, hogy elnézésedet kérem, mert nem tudtam, hogy a BMW- nél ez a technika! Persze ez nem magyarázza azt, hogy nem figyelmesen olv.el amit írtál. Ezért is bocsesz! Sajnos az irományod elejével nem , hogy nem értek egyet, sőt… !!! – Kérdezném : hogyan tud bárki is ,, tudatosan dönteni” pl motorozásnál? Szerintem: 1, ha megtanítják, hogy mikor mit kell csinálni ! ( elméletben, gyakorlatban ) 2, ha rendszeresen gyakorolja. Nap mint nap ismétli, használja ! 3, Talán ekkor, csakis ekkor az ösztönök fölé tud nőni ! ( Nagyon talán ) Nos én azt gonolom , sejtem: – hogy az átlag motoros, aki megy évente 3-4e km-t. AZ NEM fog tudatos döntést hozni ! Főleg egy -egy kényesebb szituban ! Nos aki nem veszi eszt figyelembe a tanításánál az TÉVED! Nos ennél a pontnál beláttam, hogy igen nagy a különbség a motoros filozófiánk között!! A továbbiakban nem szeretném kritizálni a munkádat! És persze nem tisztem, hogy más trénerek álláspontját védjem !! Azért szívesen megnéznék olyan ,, vészfékezős ” gyakorlatot, ahol az utas is a mocin van , marad 🙂 Vagy egy olyat , mikor 4-5 moci reagál az első vészfékezésére! ( és különösen izgalmas , ha a különböző reakció időket figyelembe vesszük ) Nos ezzel a mondatoddal meg nem tudok mit kezdeni :- A másik pedig az, amit te is írsz, és ÁLTALÁNOS TÉVEDÉS: nevezetesen az, hogy elindítom a hátsó féket, majd kis késleltetéssel az elsőt. Ezt van olyan szakmailag valamelyest is képzett ember, aki komolyan gondolja??? / Nos a fiam mikor a biciklin elsőfékre koncentrált, s behúzta, utánna 2 hétig gipszben volt a kez e/ Persze tény, hogy megállt:) Fenntébb ezt irod . ,, 3. Azonnal, rúgásszerűen elindítom a hátsó féket. Ennek egyszerű járműfizikai magyarázata van: a fékezés során folyamatosan előreterhelődik a tömeg a lassulás miatt, így drasztikusan lecsökken a hátsó keréken a leszorítóerő. Komoly szerepe a hátsó féknek ezért a fékezés legelején van, emiatt Nos Úgyvéled ez nem igaz, ha normálisan akarsz fékezni Nekem ellenmodás van a 2 megfogalmazásod között ! Vagy továbbra se értem! Macko, mégegyszer köszönöm a türelmedet, üdv ! UI. akire utaltam baleset gyanánt a következőket mondta : a kanyar közepén meglátta a sódert, megijedt,s rögvest behúzta az ösztönösen elsőt ( BMW-je volt, ujja ,,fékkészenlétben”) . Szépet perecelt !

FeR1 -
Szerintem Mackó arra gondol, hogy nem előbb a hátsót, aztán késleltetve az elsőt, hanem rúgásszerűen elindítod a hátsó féket, ezzel egyidejűleg húzod az elsőt is, de progresszíven, tehát az első egy-két tized másodpercben minimális az első kerékre ható fékerő. A másodperc tört része alatt, miközben az elsőre terhelődik a motor tömegének nagy része, na aközben növeled az első fék erejét is. Végigolvasva nem biztos, hogy érthető voltam. 🙂

FeR1 -
Arra meg, ha valaki meglátja a sódert a kanyarban és az első cselekedete, úgymond “ösztönösen” az első fék, nem tudok mit mondani. Remélem a többi ösztöne nem ennyire életellenes, mert akkor csodálom, hogy egyáltalán elérte azt az életkort, hogy motorra ülhetett. 🙂

Csecsebogyó -
Köszi ! Akkor ezt a témát körbejátuk, kitárgyaltuk . Mindenki maradjon meg a már jól bevált szokásainál ! 🙂

Macko -
Csecsebogyó: nem értek egyet. Nem szabad ragaszkodni a rossz beidegződésekhez. Erre nem mentség a “jó ez így már 20 éve” – mert egyszer nem lesz elég…

Csecsebogyó -
Te , Kedves Macko ! Részemről nincs ám semmi probléma! Bármikor folytathatjuk az eszmecserénket! De talán jobb lenne szóban. Át olvastam újra az egész irományunkat! Bizonyára sokszor nem pontosan fogalmaztam, vagy nem ugyan azt értjük egy-egy szón, s így alakulhat ki a félreértés! PL: A vészfékezést menetét nekem is így tanították! Csak nálunk úgy fogalmazták meg ,hogy,, elöbb a hátsó rugva , majd az első…..”És ezért az elsőfék míg a helyes kormányfogásról ráfogok elegendő késleltetést eredményez ! Ezért nem érzek eltérést a Te, illetve jelenesetben azzal amit én tanaultam! Talán most már a vészfékezést ,,összehoztuk” Amit igazándiból nem értek: ha ez a leghatásosabb mód a gyors megálláshoz , akkor mért nem ezt a technikát ( kuplongozás +rugás nélkül,) alkalmazod a sima megállásnál? És itt érzek eltérést, mert én ezt használom, s nem babrálom ujjammal az első féket!A többit amit írtam(kanyar, …..+ elsőfék) azt továbbra is tartom. A legelején a köv.írod: ,, – a mutatóujjam folyamatosan a fékkaron van. Ott a szervós fék miatt ez elég is, más gépeken két ujjam szokott ott lenni. ” Már említettem, hogy tudatlanságomból kifolyolag nem tudtam, hogy a BMW-nél így kell használni ! De itt azért még elmondanám, hogy azt is mondták: -ha beköv. a baleset, akkor az esetek nagyobb %-ban beszorulnak (hatnak) az újjak a gáz+fékkar közé! Természetesen egyett értek azzal, hogy törekedni kell a tudatos vezetésre!! NEM is vitatkoznék!!! DE sok minden mást is figyelembe kell ( kellene venni)És itt jön az hogy másként viszonyolunk a dolgokhoz! Én valóban nagyobb szerepet tulajdonítok az ösztönös cselekevésnek, mint a tudatosnak. DE LEGINKÁBB A MINDENNAPOS VEZETÉS ESETÉN! Nem a versenyzők, versenykörülmények között lévő vezetésnél ! Rögvest egy itteni PL. a múltkori cikkedben mikor a rendőr kiinti a motorost. Én a kikerülést választottam volna. Nagy valószínüséggel az ütközés elmaradt volna. A vészfékezéssel ( amit esetleg profin megcsinált) mit ért el? Erre a felfogásbeli különbségre próbáltam utalni, mikor ezt írtam ,,Mindenki maradjon meg a már jól bevált szokásainál ” meg természetesen a kormányfogásra 🙂 Talán most világosabban fogalmaztam? Csak egy picit más szemlélet. Üdv.

Csecsebogyó -
Sajna, valamiért nem tudtam szerkeszteni! Pontosítok! Én valóban nagyobb szerepet tulajdonítok az ösztönös cselekevésnek vészhelyzetben, mint a tudatosnak. Talán most sikerült világosabban fogalmaznom !?

Előző bejegyzés

Három henger vagy háromszáz köbcenti?

2014. január 23., csütörtök
Új modell

Következő bejegyzés

Gyönyörű kép katasztrófa után

2014. január 24., péntek
Napikép

Ezeket olvastad már?

Kell ennél nagyobb? Honda XL750 Transalp teszt

2023. november 14., kedd

A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?

Elolvasom »
Új motor teszt

Az új világrend trónkövetelői? Benelli TRK 702 páros teszt

2023. október 18., szerda

Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!

Elolvasom »
Új motor teszt

125 köbcentivel 1000 kilométeres túra 24 óra alatt

2023. október 15., vasárnap

Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!

Elolvasom »
Videós túrabeszámoló

Győz a Fekete Lovag: Serpentize motoros ruha bemutató

2023. szeptember 24., vasárnap

Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.

Elolvasom »
Ruházat tartósteszt